مشاوره پیش از ازدواج

چرا مشاوره پیش از ازدواج؟؟؟
ممکن است شما با فردی در ارتباط باشید که عمیقا به یکدیگر اهمیت می¬دهید، اوقات خوبی را با هم سپری می کنید، هم دیگر را دوست داری و برای هم ارزش بسیاری قائل هستید.
اما سوالات مهمی که پیش می¬آید این است که آیا او همان کسی است که می‌خواهید برای همیشه با او باشید؟
آیا واقعاً در مورد آینده، نحوه زندگی، تربیت فرزندان و موارد مهم همسو هستید؟
آیا شما می توانید برای مدتی طولانی در کنار هم بمانید و احساس امنیت و عشق را حفظ کنید؟
هدف از مشاوره قبل از ازدواج بهبود روابط شما با شریک زندگی و کمک به شما در ایجاد یک پایه قوی برای ازدواج است. مشاوره قبل از ازدواج همچنین به شما و شریک زندگیتان اجازه می‌دهد تا قبل از تبدیل شدن به یک موضوع، در مورد جنبه‌های مهم رابطه تصمیم بگیرید. مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند تا بدون اینکه تحت تأثیر فوری مشکل قرار بگیرید، در مورد موضوعات مهم برای رابطه صحبت کنید. این کار می‌تواند کار شما و شریکتان را برای حل مشکلاتتان آسان‌تر کند.

مزیت مشاوره پیش از ازدواج:
1.یک راه عالی برای عمیق‌تر و مطمئن تر شدن احساسات در رابطه خود، مشاوره قبل از ازدواج است. یکی از مهم‌ترین مزایای مشاوره قبل از ازدواج این است که به مراجعان کمک می‌کند تا بررسی کنند که فرد موردنظرشان برای آن‌ها مناسب است یا خیر؟
2.جالب است که بدانید وقتی در یک رابطه قرار می‌گیرید و عاشق می‌شوید، مغز ربوده می‌شود، هیجان وجود دارد، بنابراین حتی وقتی مسائل دشوار پیش می‌آیند، شما نمی‌خواهید آن‌ها را ببینید. در این مواقع مردم به خود می‌گویند، خب بعد از ازدواج این موضوع تغییر می‌کند یا من او را تغییر می‌دهم..
در حالی که این اتفاق نخواهد افتاد و شما نمی‌توانید کسی را مطابق با خواسته‌های خودتان تغییر دهید.
3.یکی دیگر از مزایای مشاوره قبل از ازدواج این است که می‌تواند به زوج ها کمک کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را قبل از ازدواج تقویت کنند و حتی زوج هایی که در مورد روابط خود مطمئن هستند می‌توانند از مشاوره قبل از ازدواج بهره مند شوند.

از مشاوره قبل از ازدواج چه انتظاری باید داشت؟
روانشناسان می‌گویند که بهتر است قبل از نامزدی یا تعیین تاریخ عروسی، مشاوره قبل از ازدواج انجام دهید.
برخی از زوج‌ها از قبل می‌دانند که می‌خواهند در مورد چه چیزی صحبت کنند، و بعضی از زوج‌ها هم می‌گویند ما همدیگر را دوست داریم، خیلی صمیمی هستیم، اما مشکلات ارتباطی داریم، یا با ناراحتی‌های متفاوت وارد می‌شوند.
گروه دوم زوج ها می گویند ما داریم ازدواج می‌کنیم، می‌خواهیم برای آن آماده شویم، مسائل خاصی نداریم، اما دوست داریم تا قبل از ازدواج مسائلی را که ممکن است در آینده با آن‌ها مواجه شویم حل کنیم.
صرف نظر از اینکه در کدام دسته قرار می گیرید، موضوعاتی وجود دارد که باید در مشاوره قبل از ازدواج به آن‌ها بپردازید مثل:
نحوه تعامل شما با خانواده و دوستان یکدیگر، پول، رابطه‌ی جنسی، مشاغل، فرزندپروری، چگونگی اداره تعطیلات و رویدادهای خاص، معنویت یا ایمان و ..
بعضی از افراد با عقاید مختلف وارد رابطه می‌شوند و این باعث می‌شود که بعداً در ازدواج، به‌ویژه وقتی بچه‌دار می‌شوند، مشکلات زیادی ایجاد شود.
همچنین مسائل گسترده تری برای بررسی وجود دارد تا مطمئن شوید که با فرد مناسبی ازدواج می‌کنید. مهم است که روی شخصیت یکدیگر تمرکز کنید؛ آیا می‌دانید فردی که با آن ازدواج می‌کنید این توانایی را دارد که با او راحت و صادق باشید؟ آیا این شخص توانایی شفقت و مهربانی شما را دارد؟
همچنین مهم است که مطمئن شوید که شریک زندگی شما به روشی که شما می‌خواهید شایستگی شما را دارد. مشاوره قبل از ازدواج هم در مورد بررسی طرف مقابل است و هم در مورد آینده رابطه شما اظهار نظر خواهد کرد و به سوالاتی مانند اینکه فرد مورد نظر شما می‌تواند هوشمندانه صحبت کند؟ آیا او مهارت‌هایی برای حل تعارض و تحمل صحبت از طریق مکالمات دشوار دارد، چه در مورد پول باشد، چه در مورد رابطه جنسی یا تربیت فرزند؟ پاسخ خواهد داد.
چگونه یک درمانگر مناسب برای مشاوره قبل از ازدواج پیدا کنیم؟
اگر تصمیم گرفته‌اید که مشاوره قبل از ازدواج انجام دهید، حتما توسط یک مشاور با تجربه جلسات را ادامه دهید زیرا این جلسات با مشاوره معمولی متفاوت است و به تجربه، هوشمندی و دانش بالایی نیاز دارد.
شما می توانید به این منظور با مشاوران آگاه و با تجربه مرکز مشاوره مهر آذین جلسه داشته باشید.

 

فاطمه امانی ، روانشناس کودک و نوجوان